i'm in love...

Daisypath Anniversary tickers

our beloved son....

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Friday, August 20, 2010

Perjuangan Mujahadahku

Setelah sekian lama menunggu saat bergelar seorang pendidik, akhirnya aku telah secara rasminya bergelar guru sebaik sahaja melapor diri pada taklimat 16 Ogos yang lalu. Perjalanan hidup sebagai seorang guru bermula dengan taklimat selama 2 hari 1 malam yang diadakan di Mega Hotel,Miri. Seramai 77 orang rakan guru menghadiri taklimat yang amat penting bagi kami guru permulaan.Pelbagai soalan dilontarkan, lebih-lebih lagi mengenai keadaan sekolah, kemudahan yang ada. Antara soalan famous yang ditanya guru-guru ialah ada line telefon ka?, kemudahan internet macamana?..Kesian guru-guru baru. Semuanya risau dengan keadaan masing-masing.

Hari kedua, pegawai dari PPD Baram, Cikgu Badrol mengumumkan sekolah-sekolah yang akan berangkat terus sebaik sahaja tamat taklimat. Tunggu punya tunggu, nama sekolahku disebut juga.SK Long Sepiling, guru besar tidak datang menjemputku. Ini kerana keadaan sekolah yang agak senang untuk dicari menyebabkan beliau tidak turun ke Marudi. Lagipun, sekolah memang telah sedia ada kekurangan kakitangan membataskan lagi beliau untuk pergi keluar.

Taklimat tamat jam 1 petang dan kami berangkat ke Marudi menggunakan pajero pada jam 2.30 petang. Pajero telah sarat dengan barang-barang. Oleh itu, barangku semuanya telah diletak dan dibawa oleh Hilux kepunyaan Cikgu Badrol. Perjalanan yang menempuh bukit bukau, lereng bukit, jalan tanah, dan ladang-ladang memang memenatkan. Aku enak tidur di sebelah ibuku sepanjang perjalanan manakala ibuku kerisauan sepanjang perjalanan. Bagiku perjalanan itu tidaklah seteruk perjalanan ke sekolah suamiku. Tahniah diucapkan buat suamiku kerana masih setia berkhidmat di tempat yang sukar perjalanannya. Moga Allah merahmati setiap langkah perjuanganmu.

Perjalanan yang memabukkan itu akhirnya tamat setelah selamat tiba di Marudi. Perjalanan yang memakan masa 2 jam setengah akhirnya selesai. 9 orang penumpang di dalam pajero semuanya melepaskan nafas kelegaan apabila pajero yang dinaiki selamat sampai di Grand Hotel Marudi. Aku dan ibuku menyewa sebuah bilik hotel untuk tempat melepaskan kepenatan yang ditanggung selama beberapa hari. Pada petang itu, kami mengambil kesempatan untuk berjalan sebentar mencari juadah berbuka puasa. Setelah itu, kami kembali ke hotel. Perjalanan yang agak memenatkan menyebabkan kami membuat keputusan untuk berehat sebentar dan hanya selepas solat maghrib keluar untuk mencari makanan berat. Selesai segala urusan mengisi perut dan beribadah di bulan Ramadhan, aku melelapkan mata di katil hotel.

Esok paginya setelah sahur, kami sibuk mengemas barang di hotel dan bersiap-siap untuk ke terminal bot ekpress.Pada awalnya, rancangan kami untuk menyewa teksi untuk menghantar barang ke terminal, tapi alhamdulillah, rezeki kami di awal pagi, manager hotel sendiri sanggup menawarkan diri menghantar ibuku dan aku ke terminal. Tiba di terminal, terjumpa dengan orang yang sekampung dengan kami. Alangkah kecilnya dunia ini.. Subhanallah. Perjalananku seolah dipermudahkan oleh NYA. SYukran ya Allah.

Bot ekpress yang dinaiki mula bergerak tepat jam 8.00 pagi. Sungguh menepati masa empunya bot tersebut. Di dalam bot tersebut aku masih dapat mendengar berita mengenai sekolah aku nanti. Kebanyakkan mereka mengatakan sekolah itu bagus dan senang. Perasaan yang tidak sabar menyelubungi diri setelah mendengar cerita yang pelbagai.Jam 10.40 pagi aku sampai di sekolah disambut oleh Guru Besar, 3 orang guru perempuan dan murid-murid tahun 6 dan 5. Murid-murid inilah yang menolong mengangkat barang-barangku naik ke rumah. GB memberi aku rehat sebentar supaya aku mempunyai masa untuk mengemas barang. Pesannya petang nanti baru jumpa di pejabat..

Setelah selesai urusanku di rumah, ibu menyuruh aku pergi melapor diri ke sekolah. Akhirnya aku telah secara rasminya melapor diri di SK Long Sepiling pada 18 Ogos 2010. Alhamdulillah, aku sudah punya pekerjaan. Aku sudah boleh membantu suami tercinta, mengurangkan bebannya. Alhamdulillah.Ini bermakna beban mendidik dan membentuk manusia menjadi insan berguna telah bermula. Aku di sini menggantikan tempat seorang guru lelaki. Pada mulanya aku menjangka bahawa aku akan mengajar subjek opsyenku, tapi salah sangkaan ku. Rupanya aku hanya mengajar subjek minor ku. Sains tahun 1 hingga 3, kajian tempatan tahun 4 hingga 6 dan pendidikan moral tahun 5. Jadual dah dapat ,esok akan mula mengajar. 21 waktu satu minggu. Bukan satu bebanan kerja yang besar buatku. Moga urusanku sentiasa dipermudahkan Allah.

~Buat suami yang berada jauh di mata, tetapi sentiasa di hati. Isterimu sihat sahaja dan telah dapat menyesuaikan diri di sekolah ini. Doakan daku dalam setiap doamu. InsyaAllah doaku sering mengiringi perjuanganmu di sana. Kita sama2 mencari syahid, membentuk insan, meneruskan risalah perjuangan rasul. Moga kita beroleh redha dan rahmat dalam perjuangan ini.

p/s: Gambar di kawasan ini akan diuploadkan pada waktu yang lain. Belum berkesempatan untuk ambil gambardi sekolah.

2 comments:

  1. Selamat berjuang Isteriku.. Semoga Allah memberkati segal perjuanganmu

    ReplyDelete
  2. Selamat berjuang buatmu juga suamiku yang tercinta. Semoga kita sentiasa diberi rahmat dan redha dalam menjalankan perjuangan kita. Allahuakbar!!!

    ReplyDelete