i'm in love...

Daisypath Anniversary tickers

our beloved son....

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Tuesday, August 24, 2010

Catatan 24.08.10

~Seminggu sudah berlalu dari tarikh aku mula melapor diri. Singkat sungguh rasanya masa. Tanpa disedari esok tepat seminggu aku berada di sekolah ini. Sekolah yang amat menunggu kedatangan guru opsyen bahasa Inggeris bagi mendidik anak-anak kayan supaya menjadi orang lebih berguna sepertimana yang tertulis di dalam falsafah pendidikan. Selama lapan bulan ketiadaan guru bahasa inggeris, murid diajar oleh seorang guru yang sanggup mengambil alih tugas walaupun beliau tahu risikonya tinggi. Bukan opsyen inggeris mengajar bahasa tersebut demi melihat anak didiknya beroleh kejayaan yang cemerlang di dalam UPSR. Itulah guru, sanggup berbuat apa sahaja, memberi ilmu sebanyak yang mungkin kepada murid-murid tidak kira apa jua bangsa dan agama. Sungguh mulia pekerjaan guru yang aku pilih. Moga guru di seluruh dunia beroleh rahmat dan kasih sayangNYA.

~ Hari ini 14 Ramadhan, bermaksud tinggal lagi setengah perjalanan Ramadhan akan berakhir. Gembira kerana akan bertemu keluarga dan paling utama suami tercinta seminggu akan datang. Tapi hati ini sedih dan sayu apabila mengenangkan perginya bulan keampunan, bulan kerahmatan, bulan penuh dengan peluang berpahala. Untuk bertemu bulan ini belum tentu lagi kerana dalam masa setahun kita tidak tahu apa yang akan berlaku. Dalam bergembira untuk berhari raya, janganlah sekali-kali leka dan lalai untuk mengejar sepuluh malam terakhir ramadhan, lailatul qadar, malam penuh keberkatan. Beruntungnya andai kita dapat bertemu malam itu,dapat beribadah di malam itu. Beribadatlah sepenuh hati, tunaikan tarawih, tadarus, tahajud, sebanyak yang mungkin. Bisa jadi bulan Ramadhan kali ini merupakan Ramadhan yang terakhir buat kita. Allahualam.

~Jauhnya aku dari keluarga mendidik aku untuk menghargai semuanya. Menghargai masa yang diberikan Allah untuk aku berkhalwat, bersendiri mengenang dosa-dosa lampau, bermuhasabah diri, memperbaiki salah silap tutur kata. Allah benar-benar maha kuasa, ditempatkan aku di sekolah yang berada di ulu baram, supaya aku lebih mengenali diriNYA yang telah lama aku biarkan menonton olahanku, lakonanku yang sering melupakannya. Diletakkan aku di sini, menghabiskan masa dengan beribadah, mengingati kebesarannya dengan melihat kejadian alam di sekitar kawasan sekolah. Syukran ya Allah kerana aku tidak Engkau biarkan jauh dari Mu. Ya Allah, aku pohon moga kedua2 kami suami isteri mampu meraih cintaMu yang pernah kami gapai dahulu, moga perpisahan yang Engkau berikan ini membuat hati kami bertaut menjadi lebih kukuh hanya kerana cinta kepada Mu...

No comments:

Post a Comment